keskiviikko 8. huhtikuuta 2015

Suurvallan lippulaiva



Minä kerron Wasa-laivasta. Olin katsomassa Wasan lähtöä elokuun kymmenes päivä vuonna 1628, kuten muutkin uteliaat kaupunkilaiset sekä suurlähettiläät. Laiva nosti neljä purjetta ja ampui kaksi kunnialaukausta ja lähti matkaan. Laivan kannella vilkutteli 137 miehistön jäsentä vaimoineen. Mutta äkkiä laiva kallistui sivutuulesta ja upposi kaikkien katsojien edessä 32 metrin syvyyteen. Olen kuullut, että laiva oli kallistellut uhkaavasti,  jo kun 30 merimiestä juoksi laivan laidalta toiselle. En ymmärrä miksi laivan amiraali ei keskeyttänyt laivan rakentamista, kun harjoituksissakin huomattiin laivan olevan hutera vähäisen painolastin takia.

Tukholmassa alkoi oikeudenkäynti laivan uppoamisen jälkeen. Wasa-laivan hylky nostettiin merestä kesällä 1961. Laivan sisältä löytyi tuhansia esineitä, astioita, puuosia, merimiesten ja heidän tavaroidensa jäännöksiä ja laivakissan luuranko. Wasa-laiva on nyt museossa jossa on käynyt yli 20 miljoonaa ihmistä.
Laivan kapteeni
Wasa-laiva rakennettiin Tukholman linnaa vastapäätä olevalla telakalla joka oli Ruotsin suurin työmaa. Työmaalla oli purjeentekijöitä, seppiä, valajia, maalareita ja kuvan veistäjiä. Se rakennettiin vuonna 1626 tammesta. Minun mielestä laiva oli kooltaan aivan liian suuri, että se ei olisi kestänyt pystyssä isomman painolastinkaan avulla.  Wasa-laiva oli 62 metriä pitkä. Minusta Wasa oli kookas ja iso laiva. Laivaan mahtui 400 miehistöä. Olen kuullut, että kuningas Kustaa halusi laivalle mahdollisen paljon kanuunoita. Laivassa oli neljä kantta, joille mahtui 64 kanuunaa. Minusta se oli todella suuri menetys, kun Wasa-laiva upposi, olin itse näkemässä kaiken. Minulle kerrottiin, että Wasa-laiva upposi Tukholman edustalle. Kuulin, että merimiehillä ei ollut omia tiloja, he asuivat ja nukkuivat tykkikansilla. Ruokana oli kuivattu ja suolattu kala ja liha, leipä ,puuro ja laivaolut se joka valitti ruuasta piestiin ja pantiin rautoihin.


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti