tiistai 7. huhtikuuta 2015

Kuningas hallitsee säätyjen avulla


kuningas:


Hei! Olemme 1600-luvulla, täällä kansa jakautuu säätyihin, kuten keskiajallakin. Säätyjä on neljä: aatelisto, papisto, porvaristo ja talonpojat. Suurin osa Suomen kansasta kuuluu talonpoikaissäätyyn. Ihmiset eivät ole tasa-arvoisia, vaan eri säädyillä on erilaisia oikeuksia ja velvollisuuksia. Säätyjen ulkopuolelle jää kuitenkin paljon ihmisiä kuten esimerkiksi palkkiotyöläiset, merimiehet ja ylioppilaat. Meillä ei ollut juurikaan

mitään oikeuksia. Kaikkien säätyjen yläpuolella olen minä eli kuningas, ja minulla on tosi paljon valtaa sillä olen ruotsin kuningas. Morjens!



valtaneuvos Lauri Creutz:



Hei! Olen valtaneuvos Lauri Creutz. Nyt kuningas Kustaa ll Aadolf järjestää taas valtiopäivät. Sinne on kutsuttu kaikkien säätyjen edustajat paikalle. Siellä säädetään uusia lakeja tärkeistä asioista. Kuninkaallamme on apunaan neuvonantajansa Axel Oxenstierna. Hän on valtakunnan kansleri ja kuninkaamme hyvä ystävä. Axel on myös hallituksemme johtaja. Hallitukseen kuuluu valtiovarainhoitaja, laivaston päällikkö, armeijan päällikkö, oikeuslaitoksen päällikkö ja monta muuta tärkeää henkilöä. Valtakuntamme on jaettu lääneihin ja niitä johtavat maaherrat. Säädyistä aatelisto on kaikista tärkein, vaikka heitä on vähiten. Aateliset hoitavat tärkeitä virkoja ja palvelevat sotilaina. Vuosien kuluttua: Kuninkaamme Kustaa ll Aadolf on kuollut ja hänen tyttärestään Kristiinasta on tullut hallitsija. Kristiina palkitsee sodassa kunnostautuneita aatelisia antamalla heille lahjaksi suuriakin maa-alueita. Kohta suuri osa valtakunnastamme onkin aatelisten omistuksessa. Aateliset keräävät veroja omilta alueiltaan. Valtakuntamme kassa alkaa tyhjentyä, koska verot menevät aatelisille. Vuoden kuluttua: On tullut muutos. Kristiina on kääntynyt katoliseksi, muuttanut Roomaan ja jättänyt kruunun. Nykyinen kuninkaamme pakottaa aateliset palauttamaan maa-alueensa valtiollemme. Nyt aatelisto alkaa köyhtyä ja valtakunta rikastua. Hei hei!


aatelinen Herman Klaunpoika Fleming:

Hei! Nimeni on Herman Klaunpoika Fleming ja on 1600 luku. Olen rikas aatelinen ja olen päättänyt rakentaa kivisen asuinlinnan Suomeen Louhisaareen veden lähelle, joka ulottuu melkein linnaan. Linnan nimeksi tulee Louhisaaren kartano. Elämme nyt hyvin levotonta aikaa, joten Louhisaaren linnaan tulee paksut tiiliseinät ja ikkunoihin kalterit. En halua ottaa turhia riskejä, joten turvallisuussyistä linnaan tulee vain yksi sisäänkäynti ja piha suojataan rauta-aidalla ja portilla, sekä kahdella piharakennuksella. Rakennukseen tulee kolme kerrosta, joista alimmaiseen sijoittuu palvelusväki ja keskimmäiseen muutan minä ja muu isäntäväki. Keskimmäiseen kerrokseen rakennetaan myös keittiö. Kolmannesta kerroksesta rakennetaan juhlapaikka. Aion tehdä linnasta hienon. Mutta anteeksi, nyt minun on mentävä jatkamaan linnan tekoa, joten hei hei!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti