tiistai 7. huhtikuuta 2015

Suomi kehittyy kreivin aikaan

Suomi kehittyy kreivin aikaan  Hei, minä olen Pietari Brahe! Kerron teille vähän Suomesta, joka kehittyy koko ajan minun avulla! Tämä tapahtui pari päivää sitten, kun jatkuva sotiminen oli vaatinut Ruotsilta paljon rahaa ja kuningas oli kuollut. Mutta minun kuusi vuotiaasta tyttärestäni Kristiinasta tuli nyt uusi hallitsija! Kristiina on vielä lapsi, jotenka hänen sijastaan maata alkoi johtaa holhoojahallitus!  Suomi oli kuitenkin kaukana meren takana ja sitä oli vaikea johtaa Tukholmasta käsin. Sen vuoksi  Ruotsista lähetettiin kenraalikuvernööriksi ruotsalainen kreivi eli minä, Pietari Brahe. Ja minä teen nyt Suomessa monia uudistuksia! Minä tulin Suomeen vuonna 1637 ja muutin asumaan Turun linnaan.
Linnan itäinen osa oli kunnostettu minua varten ja kalustettu jykevillä kalusteilla. Jota kutsuttiin barokkityyliksi. Suomessa oli vähän kaupunkeja, niin minun piti perustaa uusia kaupunkeja lisää. Suomen kallioista löytyi paljon malmeja, jotenka perustin kolme rautatehdasta. Suomen metsistä saatiin paljon “ mustaa kultaa “ eli tervaa.
Minä perustin Suomeen oman  yliopiston, koska minun mielestä täältä puuttui kunnon pappeja, tuomareita ja virkamiehiä.
Nyt minun pitää lähteä takaisin Ruotsiin, hei hei!


1 kommentti:

  1. Tosi kivasti kirjoitettu, mutta teksi voisi olla hieman pienempi. =)

    VastaaPoista