keskiviikko 6. toukokuuta 2015

Olen Kustaa II Aadolf. Olen ruotsalainen kuningas 1600-luvulta. Minulla on aina muotia noudattavat vaatteet. Ne ovat lähes aina punaiset. Onneksi minulla oli tarpeeksi rahaa hankkia uusia vaatteita. 1600-luvun rahat olivat suuria ja painavia. Ne tehtiin kuparista ja niitä sanottiin plootuiksi.


-Sain pienenä ankaran kasvatuksen, kun isäni kasvatti minusta sotilasta. Minut vietiin viisivuotiaana katsomaan sotalaivoja. Minua kiinnosti eniten ne laivat, joissa oli eniten tykkejä. Sitten ei mennytkään kovin kauan niin minusta tuli kuningas. Olin silloin 16-vuotias ja minusta tuli siis Ruotsin kuningas.


-Olimme silloin sodassa monia maita vastaan esimerkiksi Tanskaa, Venäjää ja Puolaa.
Voitin ne kaikki.


-Kun lähdin uuteen sotaan, olin kokenut sotapäällikkö.
Vuonna 1618 täällä Euroopassa puhkesi sota. Me kävimme sitä noin 30 vuotta. Siksi me kutsumme sitä kolmikymmenvuotiseksi sodaksi.
Se sota alkoi kun Saksan katolinen keisari kielsi protestantteja harjoittamasta uskontoaan. Protestantit nousivat kapinaan, joka leimahti pian veriseksi uskonsodaksi ja levisi koko Saksaan. Ennen kaikkea kaikki taistelivat kaikkia vastaan. Heistä eniten kärsivät tavalliset ihmiset. Ruotsissakin oli protestanttinen uskonto. Sen vuoksi halusin auttaa Saksan protestantteja taistelemaan katolista keisaria vastaan. Samalla halusin lisää alueita Itämereltä, koska se on kiireisin kauppameri.

Saisimme suuria tulleja ja rikastuisimme. Sota lopetettiin ja rauha julistettiin vuonna 1648 Westfalenissa.


 
-Vuonna 1630 minä purjehdin sotilaiden kanssa itämeren ylitse ja nousin maihin Saksassa. Taistelimme henkemme edestä. Erityisesti ratsumiehet olivat kunnostautuneet taistelua varten. Heidän taistelu huutonsa oli “hakkaa päälle” jonka takia heitä sitten kutsuttiin “hakkapeliitoiksi”.
Suurin osa sotilaista ei koskaan palannut kotiin.
Saksalaisten joukot käyttivät vielä hyvin raskaita muskettiaseita. Ne oli tuettava erityiseen haarukkaan aina kun he ampuivat.(Huom ei oikea)



Muskettiaseelle piti tehdä 99 temppua, joten päätin kehittää uuden muskettiaseen. Se oli yksinkertaisempi ja kevyempi.
Saksalla oli myös raskaammat tykit, joita piti vetää 20:nen hevosen voimin. Kehitin tykin joka oli kevyempi ja sitä tarvittiin vetämään vain 2 hevosta.


-Joten uudistin paljon sodankäyntiä ja aseita.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti